Merisiilejä Nidrissä?
8 viestiä
Heippa te Lefkasilla käyneet!
Paljonkos olette törmänneet merisiileihin Nidrin kivisillä rannoilla?
Entä miten kannattaa varautua hyönteisiin elokuun alussa.. hyttysiä kuuleman mukaan saattaa esiintyä runsain mitoin.
Paljonkos olette törmänneet merisiileihin Nidrin kivisillä rannoilla?
Entä miten kannattaa varautua hyönteisiin elokuun alussa.. hyttysiä kuuleman mukaan saattaa esiintyä runsain mitoin.
- Jäsen: 30.01.2009
- Kirjautunut: 10.12.2011
- Matkakuvia: 186
- Matkakertomuksia: 1
- Kommentteja: 0
- Keskustelukirjoituksia: 8
15 vuotta sitten kun viimeeksi olimme Lefkaksella, Nidrissä, silloin oli siinä kylän rannassa merisiilejä, mutta onneksi se olin minä joka niihin astui, eikä muksut. EIkun hotelliin, joka onneksi oli tien toisella puolella ja kulmakarvan nyppimet esiin ja piikin vetoon
. Mukana minulla on aina kortisoonivoidetta ja basibact pulveria, niillä sitten hoitelin jalkapohjaani, nyt olemme mieheni kanssa menossa kesäkuussa samaan paikkaan ja toivon, että ei olisi siilejä rantavesissä
Silloin ei muuten ollut pahemmin hyttysiäkään (oltiin muistaakseni heinäkuussa), tosin meillä on aina "moskiitto mäsinit" mukana.
Olen muuten joskus joltakin kuullut, että kun sivelee nilkat punaviinietikalla, niin ei itikat pure
(useinhan juuri nilkat on paukamilla, kun illalla lähtee kyläraitille voltaamaan) mene ja tiedä, olen joskus kokeillut, eikä paukamia ole tullut, en kyllä tiedä oliko itikoitakaan 
Olen muuten joskus joltakin kuullut, että kun sivelee nilkat punaviinietikalla, niin ei itikat pure
- Jäsen: 22.05.2008
- Kirjautunut: 17.11.2011
- Matkakuvia: 33
- Matkakertomuksia: 2
- Kommentteja: 33
- Keskustelukirjoituksia: 78
Kyllä merisiilejä löytyy varmasti Välimeren jokaiselta kallio/kivipohjaiselta rannalta. Se on sitten eri asia ylettyykö niihin jaloillaan, siilejä tosin on heti pinnan alta 40 metrin syvyyteen. Hiekkarannoilla merisiilejä ei ole, kunhan hiekka on hiekkaa eikä nyrkin kokoista kiveä.
Pargassa ihmettelin siilien vähyyttä, kunnes huomasin että ne elevät louhikossa huomattavasti piilottelevammin kun esim. Dubrovnikin Lapadin lahdella, missä niitä oli näkyvissä parhaimmillaan kymmeniä neliömetrillä.
Suosittuihin uimatossuihin en luottaisi 100%:sti pohjalla kävellessä, itselläni on mennyt joskus merisiilin piikit sukellusräpylän jäykästä pohjasta läpi veteen kahlatessa. Niitä on kiva sitten nyppiä pinseteillä pois.
Pargassa ihmettelin siilien vähyyttä, kunnes huomasin että ne elevät louhikossa huomattavasti piilottelevammin kun esim. Dubrovnikin Lapadin lahdella, missä niitä oli näkyvissä parhaimmillaan kymmeniä neliömetrillä.
Suosittuihin uimatossuihin en luottaisi 100%:sti pohjalla kävellessä, itselläni on mennyt joskus merisiilin piikit sukellusräpylän jäykästä pohjasta läpi veteen kahlatessa. Niitä on kiva sitten nyppiä pinseteillä pois.
- Jäsen: 10.01.2009
- Kirjautunut: 14.11.2011
- Matkakuvia: 0
- Matkakertomuksia: 17
- Kommentteja: 2
- Keskustelukirjoituksia: 25
pihlajainen kirjoitti: Perigialissa oli kerran inhottavia pieniä kaloja jotka tulivat parvena uimareiden kimppuun.
... mitä tarkoitat kimppuun sanalla?
- Jäsen: 30.01.2009
- Kirjautunut: 10.12.2011
- Matkakuvia: 186
- Matkakertomuksia: 1
- Keskustelukirjoituksia: 8
Hei!
Kyselin samaa asiaa vuosi sitten täällä palstalla ja minulle vastattiin, että merisiilejä ei ole Nidrissä. Tuntui jopa, että asialla naurettiin. Nyt ihmiset ovatkin törmänneet merisiileihin, joten kaipa niitä siellä sitten on.
En kyllä onnekseni törmännyt yhteenkään
Riippuu varmaan paikasta missä ui..
Kyselin samaa asiaa vuosi sitten täällä palstalla ja minulle vastattiin, että merisiilejä ei ole Nidrissä. Tuntui jopa, että asialla naurettiin. Nyt ihmiset ovatkin törmänneet merisiileihin, joten kaipa niitä siellä sitten on.
- Jäsen: 04.12.2007
- Kirjautunut: 20.02.2012
- Matkakuvia: 151
- Matkakertomuksia: 3
- Kommentteja: 21
- Keskustelukirjoituksia: 49
Siitä on jo 15 vuotta, joten en tiedä onko silläkohtaa samoja liikkeitä yms. Muistaakseni hotelli oli Spiros, kuitenkin vanhempi pariskunta piti sitä ja pappa kanteli vesimelooneja ym. meille asukkaille. Hotelli oli hieman ennen varsinaista kylän keskustaa ja tien toisella puolen oli pieni uimaranta. Siellä ei ollut mitään palveluja, aurinkotuoleja tms.Vain laituri, johon paikallisten kalastajien veneet olivat kiinnitetty. Ja jos en itikoista ollutkaan varma
, niin näistä merisiileistä olen, kyllä se kipu jalkapohjissa oli sen verran kova. 
- Jäsen: 22.05.2008
- Kirjautunut: 17.11.2011
- Matkakuvia: 33
- Matkakertomuksia: 2
- Kommentteja: 33
- Keskustelukirjoituksia: 78
pihlajainen kirjoitti:Olisi mielenkiintoista tietää missä kohtaa Nidrissä merisiilejä on ollut.
Viikonloppuna peri henkilöä pyysi Nuuksiossa apua, olivat nähneet karhuja pentuineen. Lopputulema oli kuitenkin se että oli kyse ilveksistä eli eläimiä ei edes tunneta ja päätellään jotain...
Merisiilejä löytyy sieltä, missä on suolaista vettä ja kallio- tai louhikkopohja. Googleta Arbacia lixula tai Paracentrotus lividus lukeaksesi lisää näistä yleisimmistä lajeista. Tähän mennessä en muista snorklanneeni yhdelläkään kalliorannalla Algecirasin Alanyan välillä näkemättä merisiilejä ja noita rantoja on sentään useita kymmeniä.
- Jäsen: 10.01.2009
- Kirjautunut: 14.11.2011
- Matkakertomuksia: 17
- Kommentteja: 2
- Keskustelukirjoituksia: 25
Kävin lefkaksella viime kesänä ja sen verran että jotkut tossut jalkaan jos siihen nidrin rantaan menette.. oli niin paljon siilejä, että loppujen lopuksi ei huvittanut edes mennä mereen sillä rannalla.. muualla en törmännyt siileihin..
- Jäsen: 18.05.2009
- Kirjautunut: 11.01.2011
- Matkakertomuksia: 0
- Keskustelukirjoituksia: 2
Forum powered by phpBB